HOME AKTUALITY O SPOLEČNOSTI NÁŠ PRODUKT POMÁHÁME PRO MÉDIA KONTAKT
image
1 FOTO
přidáno 21.9.2015 v 11:30
Co se podařilo, co ne a jak by řešil problémy na nebankovním trhu - generální ředitel Providentu odpovídal na otázky Deníku
Osvěta sama nestačí, pomůžou jen přísnější zákony

Deník | 21.9.2015 | Autor: JOZEF GÁFRIK

Petr Šaštinský tvrdí, že řada lidí má stále problém vybrat si správný produkt. Nezajímá je, co se stane, když nebudou schopni splácet včas.

Petr Šaštinský nastoupil do funkce generálního ředitele společnosti Provident Financial přesně před rokem. V sedmnáctileté historii pobočky je vůbec prvním Čechem na tomto postu, až dosud šlo vždy o zahraniční manažery. Malé jubileum jsme využili pro rozhovor na aktuální finanční témata.

* Koncem minulého měsíce vypršel termín, do kdy mohli zájemci přihlašovat zajímavé nápady v rámci akce „Pomáháme s Providentem“. Vítězové dostanou grant až do výše patnácti tisíc korun. Co a koho jste ocenili?

Teď v září vyhrály například akce na podporu hipoterapie ve Frenštátě pod Radhoštěm, kurzy první pomoci v Ostravě a koncert na podporu lidí s nemocí motýlích křídel v Pardubicích.

* A takovou soutěž prý vyhlašujete každý měsíc?

Ano, chtěli jsme dát lidem jednoduchou možnost, jak požádat o finance na užitečné projekty. Napadlo nás, že o tom, komu peníze pomohou, rozhodnou samotní návštěvníci webu. A tak vznikla stránka www.pomahamesprovidentem.cz, kde jsou všechny žádosti o příspěvek zveřejněny a samotní návštěvníci hlasují o tom, který projekt máme podpořit.

* Má dostatečnou návštěvnost?

Za sedm let fungování jsme jenom přes tento web rozdělili více než deset milionů korun a podpořili tisíc žadatelů. Každý měsíc stránky navštíví více než pět tisíc návštěvníků. Jsou zajímavé zejména pro organizátory akcí zaměřených na setkávání rodin a sousedů, nebo na obecně prospěšné využívaní volného času. Pokud někdo rychle potřebuje menší příspěvek na dobročinnou akci, je to nejlepší cesta.

* Sociální odpovědnosti se nevěnujete jen jako firma, ale vedete k ní i vlastní zaměstnance. S jakými výsledky?

Dobrovolnictví našich zaměstnanců je pro nás důležité, protože nám umožňuje pomáhat v těch místech, kde je pomoc nejcennější. Našim lidem zase dává dobrý pocit a posiluje jejich loajalitu vůči firmě. Do různých podpůrných akcí se v roli dobrovolníků zapojuje asi polovina našich zaměstnanců. V Jizerských horách třeba sázejí stromky, v Opavě, Plzni a Brně pomáhají s opravami v dětských domovech, vozíčkářům ze středních Čech asistují jako pečovatelé. Zájemcům dáváme na tuto činnost dva placené dny ročně.

* Ještě před dvěma – třemi léty se zdálo, že sociální odpovědnost zahájila vítězné tažení Českou republikou. Nyní jako kdyby počáteční nadšení podniků pominulo. Ostatně, koncem minulého roku zanikl i jediný časopis, který se věnoval této problematice, CSR Forum. Paradoxně neměl dost inzerentů a mecenášů z řad podniků, které odpovědné podnikání formálně podporují. O čem to svědčí?

Každá firma musí pochopitelně nejdříve vydělat peníze, aby měla na charitu. Během krize musela řada podniků šetřit a to se podepsalo i na dobročinných příspěvcích. Dotklo se to i nás, přesto se snažíme držet naší strategie sociální odpovědnosti a každý rok dávat na dobročinné účely procento ze zisku. Ročně jde asi o deset milionů korun, podle žebříčku TOP odpovědná firma jsme čtvrtou nejštědřejší firmou v Česku.

* Vzhledem ke svému obchodnímu zaměření jste asi před pěti léty iniciovali i vznik vzdělávacího programu Abeceda rodinných financí. Oč v něm jde?

Abeceda je projekt finančního vzdělávání dospělých. Probíhá od roku 2010 formou bezplatných seminářů ve většině krajů. Dosud se jich zúčastnilo asi 3500 osob. Semináře a internetový kurz učí rozumět světu osobních financí a vedou účastníky k odpovědnému zacházení s penězi.

* V čem konkrétně spočívá role Providentu?


Vznik Abecedy rodinných financí jsme před pěti lety iniciovali, oslovili jsme další instituce a rozjeli ho. Nyní jsme jeho partnerem, přispíváme finančními prostředky na pořádání seminářů.

* Jak hodnotíte další vyhlídky zmíněného programu?

Odpovědné poskytování půjček je jednou ze zásad naší společnosti, finanční osvětu považujeme za klíčovou. Projekt budeme dál podporovat.

* Co říkáte na stav finanční gramotnosti vůbec? Zlepšuje se?

Z nedávného průzkumu, který připravili organizátoři Abecedy rodinných financí, vyplývá, že řada lidí má stále problém vybrat si vhodný finanční produkt. Tápou třeba v rozdílu mezi kreditní a debetní kartou. Když si půjčují peníze, nezajímá je, co se stane, když nebudou schopni splácet včas. Někteří si nedokážou sestavit rozumný rodinný rozpočet a neví, kolik mohou utratit, aby se nedostali do splátkového kolotoče. Přestože část lidí se potýká s neznalostí, z výzkumu je vidět, že co týče pojmů, je už situace lepší. Co se však nemění, je nezodpovědné chování některých lidí a společností, které půjčky poskytují.

* Poskytujete zejména spotřebitelské půjčky. Dle zpráv o výsledcích hospodaření si nevedete špatně. Na druhé straně, stále je dost lidí, kteří se dostávají do dluhové pasti. Jaký podíl tvoří nesplácené dluhy u vás? Nemáte s ním problém?

Solidní finanční instituce vydělává pouze tehdy, když klient peníze řádně splácí. Proto se všechny seriózní finanční ústavy, nás nevyjímaje, snaží co nejlépe kontrolovat schopnost zákazníků přijaté závazky i skutečně splácet. Na trhu však působí i subjekty, které naopak kalkulují s tím, že občan nebude moci dobře splácet. Záměrně přitom cílí na výdělek ze sankčních pokut a penále. Zde by mohl pomoci nový zákon o úvěru, který vytěsní firmy s podobnými praktikami. Vhodné by bylo přísnější posuzování bonity zájemců třeba v úvěrových registrech.

* Dostáváte i stížnosti na vaše služby? Jak je řešíte a co děláte pro zkvalitňování odbornosti vašich zprostředkovatelů?

Samozřejmě, všichni jsme jenom lidé, děláme chyby. Ale snažíme se, aby jich bylo co nejméně a abychom je co nejrychleji napravili. O naše zákazníky se stará 2500 obchodních zástupců a 600 zaměstnanců sedm dnů v týdnu. Na každou stížnost, i kdyby byla jakkoli komplikovaná, se snažíme odpovědět – což také zvládáme – v průměru do sedmi dnů. Volání na zákaznickou linku je zdarma. Zavedli jsme i zcela novou anonymní etickou linku, na kterou může zavolat každý, kdo se doví o neetickém jednání. Naše snahy však narážejí na celkovou situaci na trhu, kde se dost konkurenčních firem snaží člověka spíš oškubat, než aby mu nabídly kvalitní služby. Doufáme, že nový zákon trh pročistí a zamezí neférovým praktikám.

Petr Šaštinský se narodil v roce 1967. Je absolventem Českého vysokého učení technického v Praze. P Prošel řídícími funkcemi například ve společnostech Škofin, GE Money Auto, ING Lease, DCM Consulting a NOA (v tomto případě se sídlem v Holandsku). Foto popis| PETR ŠAŠTINSKÝ, generální ředitel společnosti Provident Financial
aktualita 74 / 127